Jäta menüü vahele
Facebook Logo

• Linnavalitsus, osavallakeskused ja hoolekandekontorid on taas külastusteks avatud
 
Ametiruumidesse kohale tulles peab järgima terviseameti nõudeid ehk kanda tuleb maski. Kui asutusse tulijal ei ole maski kaasas, saab ta selle kohapealt. Loe lähemalt...

COVID-19 piirangud, vaktsineerimine 
 Vaktsineeri end koroona vastu! Vaata vaktsineeri.ee või helista 1247
• COVID piirangud ja nõuded


Pressiteated, uudised

Pärnu linnavalitsuse pressiteade
15.11.2021


„Linnaplaneerimine ja avalike teenuste kavandamine peab algama selle kasutajast,“ leidsid kohalikud ja rahvusvahelised eksperdid Pärnus, teenusedisaini konverentsi Playday. Neljandat korda toimunud konverents keskendus sel aastal tuleviku linnale, otsides jätkusuutlikuma ja elamisväärsema linnakeskkonna mudelit.

Loovusele, tehnoloogiale, mobiilsusele ja juhtimisele keskendunud teemades jäid läbivalt kõlama samad mõtted. Eesti vajab linnades tugevamat kogukonnakultuuri ning avalike teenuste innovatsioon saab sündida vaid teenuse kasutajate ehk kodanikega koostöös.

Sotsiaalse innovatsiooni ekspert Kadri Kangro sõnul tuleb lahti lasta ideest, et erinevate teemadega tegelemine on jagatud erinevate sektorite vahel. Tema sõnul ei ole innovatsioon arendajate ja disainerite privileeg ning innovatsiooni all ei tohi mõelda ainult tehnoloogia arengust. Kangro on kogukonnainnovatsiooni edukalt praktiseerinud ning loonud kogukonna loometalgute mudeli. Ta on veendunud, et kohalikud elanikud on oma piirkonnas parimad innovatsiooni loojad. „Muutuseid käivitavad ja viivad ellu inimesed,“ ütles Kangro.


• Omanikust kasutajaks ehk kuidas lahendada linnaliiklust
Tänaste linnade üha kasvavaks probleemiks on autode rohkus. Järjest suuremad parklad ja laiemad autoteed on eilsed lahendused, millest on saanud tänane probleem. Taristu kohandamine kasvava autode mahuga toimetulekuks on justkui surnud ring, millest nüüd väljapääsu otsitakse.

Tallinnasse Baltikumi esimest jätkusuutlikku linnaosa kavandava Wolfscape’ tegevjuht Markus Hääl viitas linnamudeli loogikale, kus idees peaks linna keskus olema tiheasustusega ja äärelinnad järjest väiksema asustuskoormusega. Kui vaadata tänast Eesti kinnisvaraarendust, siis see liigub vastupidises suunas. „Tootedisain mõtleb esmalt selle kasutajale, aga tänases Eesti kinnisvaraarenduses ei ole protsessid kasutajast lähtuvad,“ oli Hääl kriitiline. Mida enam inimesi kolib äärelinna uusasumitesse, seda suuremaks läheb vajadus omada mobiilsuse saavutamiseks isiklikku sõiduautot, sest mugavad alternatiivid puuduvad.

Linnade mobiilsusväljakutseid lahendava Modern Mobility tegevjuht Pirko Konsa tõdes samuti, et linnade liikuvus on ummikus. Konsa pakkus konverentsil välja linnatranspordi tulevikustsenaariumid, mille kohaselt tuleb üheltpoolt muuta masstransport inimestele paremini kättesaadavaks ja teisalt leida võimalused, kuidas ei pea liigutama inimest teenuste ja kaupade järele, vaid tuues vajalikud teenused inimesele lähemale.

Üks Konsa ettevõtte poolt pakutavatest lahendustest on nõudluspõhine transport, mis on juba saanud head tagasisidet toimiva pilootprojektina Saaremaal ning mida neil päevil testitakse ka ühes Tartu madalama asustusega piirkonnas. „Paindlik ja kasutajast lähtuv ühistransport muudab inimeste harjumust ja see võtab kaua aega,“ tõdes Konsa. Tema sõnul on teenuse vajadusest arusaamiseks ainus viis kogukondi kaasata.

Ummikutesse jooksva linnaliikluse väljakutset lahendab ka Soomes tegutsev ettevõte Whim. Ettevõtte peadisainer Apaar Tuli tutvustas maailma esimest „mobiilsus kui teenus“ lahendust kui võtit, mis aitab inimesel kasutada mugavalt kõiki transpordiliike, mida sinu linnas pakutakse. Rakendus, mille kaudu saad ligipääsu elektriratastest ja autodest kuni rongi ja praamini. Võttes arvesse, et isikliku auto omamine on ka üks kulukamaid viise liiklemiseks, on Tuli kindel, et aeg on paradigma muutuseks. Vajadus omada tuleb asendada kättesaadava teenusega.

Apaar Tuli ütleb ühtlasi, et tehnoloogia üksi ei suuda meie linnasid korda teha, ehk siis ainuüksi nutirakendusega olukorda ei lahenda. „Sellel, et jagatud transport ja kombineeritud transpordiliikidega mobiilsus toimiks, on suur roll linnaplaneerimisel,“ ütles Tuli. Ka tuli on kindel, et teenuse planeerimine peab alati algama selle tarbijast. Elukeskkond ja teenuste paiknemine peab olema transpordivõrguga kooskõlas.


• Kõik eluks vajalik 15-minuti raadiuses
Nii Tuli kui ka mitmed teised Playday esinejad tõid hea näitena välja Pariisi ja 15-minuti linna kontseptsiooni. Selle kohaselt on linn või linnaosad planeeritud nii, et 15-minutilise jalutuskäigu või jalgrattasõiduga on elanikel kättesaadavad kuus igapäevaselt olulist komponenti – elamine, töö, kaubandus, tervishoid, haridus ja meelelahutus.

Playday konverentsil peetud tuleviku linna visioonipaneelis olid kõik eksperdid ühte meelt – Eestis on 15-minuti linna kontseptsiooni võimalik rakendada kõigis linnades. Teadlik linnaplaneerimine selle saavutamiseks võib panelistide arvates saada lahenduseks elanike koondumisele Tallinnasse ja Tartusse. Selle asemel, et murda pead, kuidas muuta kahaneva rahvaarvuga linnad väiksemale elanikkonnale sobivaks, tuleks tegeleda nende linnade arendamisega nii, et elanikel oleks põhjust sinna kolida.

Ka konverentsi moderaatori rollis üles astunud linnastrateeg Pärtel-Peeter Pere ütles talente ja investoreid meelitavast tuleviku linnast rääkides, et inimesed valivad kohta kus elada järjest enam elukeskkonna kvaliteedi põhjal ja kvaliteedinõuded on ajas muutunud. Hea näitena jäi konverentsil korduvalt kõlama Tartu, kus julgetakse asju teha teistmoodi, ollakse innovatsioonide osas nõudlik, kuid julgetakse eksperimenteerida. „Katsetamine on linnaplaneerimises täiesti arvestatav meetod,“ kinnitas Pere.

• Muudatused ei ole karbitoode
Jonas Büchel, kes tegeleb sotsiaalse- ja kultuurilise planeerimisega tõi välja tema jaoks paari aastakümne jooksul Baltikumis välja joonistunud probleemi. Kardetakse näha oma linnade potentsiaali ja positiivset. Ennast võrreldakse sageli võrreldamatuga ja püütakse kopeerida teiste linnade pika aja jooksul välja töötatud mudeleid, ilma lõpuni mõistmata, kuidas see sobitub ülejäänud elukeskkonna ja elanike vajadustega.

„Muudatus ei ole karbitoode, mille lahti pakid ja mis lihtsalt juhtub esmaspäeva hommikul,“ rõhutas Büchel.

Konverentsi Playday peakorraldaja, Pärnu linna ettevõtluse spetsialisti Toomas Toodu sõnul võtab see Bücheli mõte kokku selleaastase konverentsi teemavaliku ühe peamise põhjuse. „Teenusedisain on avalikus sektoris väga olulisel kohal ning kui tahame olla valmis tuleviku väljakutseteks, peavad muutused algama juba täna,“ ütles Toodu.

Teenusedisaini konverents Playday toimus Pärnu linna eestvedamisel neljandat korda.




Toomas Toodu
ettevõtluse spetsialist
444 8363
toomas.toodu[at]parnu.ee


Mis on Pärnu aasta tegu 2021? Tee ettepanek!

Koroonaviiruse levikuga seotud teated

Pärnu linnavalitsus

Suur-Sepa 16
80098 Pärnu linn, Pärnu linn
444 8200
linnavalitsus[at]parnu.ee

Kontaktid ja vastuvõtuajad
Nädala eelinfo
Istungite päevakorrad ja ülevaated

Audru osavallakeskus

Pärna allee 7
88301 Audru alevik, Pärnu linn
444 8171
linnavalitsus[at]parnu.ee

Kontaktid ja vastuvõtuajad 
Avatud: E–N 8–17, R 8–16

Paikuse osavallakeskus

Pärnade pst 11
86602 Paikuse alev, Pärnu linn
444 8151
linnavalitsus[at]parnu.ee

Kontaktid ja vastuvõtuajad
Avatud: E–N 8–17, R 8–16

Tõstamaa osavallakeskus

Sadama tee 2
88101 Tõstamaa alevik, Pärnu linn
444 8161
linnavalitsus[at]parnu.ee

Kontaktid ja vastuvõtuajad
Avatud: E–N 8–17, R 8–16

Veebilehel kasutatakse küpsiseid